RustBewustZijn meer levenskwaliteit door Yoga en REIKI

Als kind kwam ik vaak verlegen over en worstelde ik met gevoelens die ik niet kon plaatsen. Ik voelde me op school ook vaak als of ik er niet echt bij hoorde, misschien mede omdat ik me ook volwassener voelde dan de rest.

Dat was onder andere ook een  reden waarom ik al vroeg begon met zelfreflectie. Ik wilde weten en begrijpen waarom ik op bepaalde dingen reageerde  zoals ik reageerde. Actie – reactie. Ik wilde het “spel” begrijpen.

Zo kwam ik bijna 20 jaar geleden in aanraking met REIKI. Eindelijk had ik iets gevonden wat bij mij paste. Ik ontdekte voor mezelf dat lichamelijke klachten niet altijd vanuit het lichaam hoeven voort te komen. Of anders gezegd, dat een lichamelijke klacht ook vanuit je geest/levensstijl kan ontstaan.

 

Als je het zelf kan creëren zou je het ook zelf kunnen genezen??

Ik heb het zelf mogen  ervaren, dat als je  voldoende aandacht geeft aan je lichaam, je luistert naar je gevoel en je  eigen behoeftes de ruimte geeft die ze nodig hebben, dan zit je lekkerder in je vel en heeft dit ook invloed op je gezondheid.

Natuurlijk moet je bij lichamelijke klachten ook altijd een arts raadplegen als dat nodig is.

In het begin praktiseerde ik Reiki  alleen als zelfbehandeling maar  toen ik moeder werd paste ik het ook toe op mijn dochter. Wat een prachtige ervaring was dat. Kinderen zijn veel toegankelijker, omdat ze zo puur zijn en niet  in hun hoofd zitten, zoals de volwassenen.

Al deze ervaringen hebben  mij zo ver gebracht dat ik mijn eigen praktijk wilde beginnen. Ik ben er nog steeds van onder de indruk dat je op zo een natuurlijke manier zo veel verbetering in je levenskwaliteit kan ervaren en ik wilde dat meer mensen hiervan konden profiteren.

De periode voorafgaand aan  het echte opstarten van mijn praktijk was voor mij best intensief. Ik dacht al best veel over mezelf en alternatieve geneeswijzen te weten maar toch voelde ik mij vaak niet lekker in m’n vel zitten, was snel geïrriteerd en moe.  Ik ging weer op zoek en zo kwam ik er achter dat ik hoog gevoelig ben.

 

HSP – Highly Sensitive Person

Wat een eye opener was dat voor mij. Ik ben een hoog gevoelig persoon. Wat dit precies inhoud kan je o. a. hier lezen: www.hooggevoelig.nl , http://www.nieuwetijdskind.com/hsp-wat-is-hooggevoeligheid/

 Als hoog gevoelig persoon pik ik snel en (te) veel prikkels uit mijn omgeving op. Ik ben vooral erg vatbaar voor de sfeer die in mijn omgeving heerst, emoties van anderen en ik ben gevoelig voor geluid (te veel, te hard) ect.

Nadat ik veel had gelezen over HSP heb ik een aantal handreikingen toegepast. om er beter mee om te kunnen gaan, zodat ik mij op mijn werk en ook thuis beter kon voelen en meer rust kon ervaren. Het was zo verhelderend voor mij. Door maar  kleine aanpassingen te doen zoals bijvoorbeeld te letten op mijn ademhaling, lichaamshouding, het doen van yoga en regelmatig te pauzeren, merkte ik dat ik daarna minder snel geïrriteerd raakte  en ik  kreeg veel meer energie.  JA, zo werkt het dus voor mij –  ik moet vanuit BINNEN naar buiten werken.

MIJN gevoel en MIJN behoeftes de ruimte geven en ZIJN wie ik echt ben en dat ook laten zien aan anderen. Alleen zo was  er voor mij een persoonlijke verbetering mogelijk. En mijn persoonlijke verbetering had ook z’n positieve uitwerking op me omgeving J

 

YOGA

Wat mijn levensstijl hierin ook sterk veranderd en verbeterd heeft is yoga.

Ik begon met Yin Yoga. Lekker thuis op m’n gemak in mijn eigen omgeven, op een moment dat het voor mij goed uit kwam. Ik raadpleegde het internet om oefeningen voor yin yoga  te vinden.

Yin Yoga helpt je om te aarden/gronden, om weer die innerlijke rust terug te vinden. Dit is wat ik als HSPer erg nodig had en heb en wat ook in vele HSP artikelen werd aanbevolen.

Yoga geeft mij de juiste lichamelijke beweging die ik nodig heb om de prikkels die ik op een dag binnen krijg te “verteren”.

Inspanningen en stress kunnen zo uit m’n lichaam komen en door de bewuste ademhaling tijdens de yoga houdingen creëer je de innerlijke rust van binnen. Ik begon zo weer goed te ademen, mijn lichaam voelde krachtiger en ik had meer energie. En als ik heel eerlijk ben, het kostte mij in het begin ook echt nog wel energie en overtuigingskracht om mijzelf te dwingen om op die yoga mat te gaan staan.

Als alleenstaande moeder heb ik meestal pas na 19:30u, als mijn dochter op bed ligt, echt tijd voor mezelf en alles in mij schreeuwt dan “ga liggen op de bank”J ken je dat?

Maar na afloop merk ik toch dat het lekker was.

Nu doe ik het soms ook gezellig met mijn dochter. J

Ik begon met 15 minuten yoga per da waarbij ik begon met korte flows , lekker rustig op m’n gemak. Ik werd echter steeds nieuwsgieriger naar nieuwe yoga houdingen(asanas). Ik werd met name  nieuwsgierig naar wat die houdingen met mijn zouden doen en hoe ik het in mijn lichaam zou ervaren.

Ik las er veel over en ontdekte bijvoorbeeld ook houdingen die je helpen als je verkouden bent.  De Vis is hier een houding van, die werkte goed voor mij.  En sinds dat ik yoga doe ben ik ook minder verkouden.

Doordat je met yoga leert goed te staan kon ik zelfs tijdens mijn Reiki behandelingen verbetering voelen. Mijn lichaam was niet meer zo gespannen. Ik sta relaxter, waardoor ik nog beter mijn behandelingen uit kan voeren.  De energie kan zo vrijer doorstromen.

Dat was zo ontzettend mooi om mee te maken en daarbij  kreeg  ik ook nog mooie feedback van mijn klanten.

Yoga in combinatie met REIKI

De yoga houdingen hebben een bepaald effect op je lichaam net zoals Reiki dat heeft. Afhankelijk van waar je je handen oplegt (reiki) of welke houding je beoefent (yoga) voel je dit in je lichaam. En dit heeft een positief effect/veranderingen op je leven.

Hoe langer je yoga/Reiki beoefent,  hoe meer het je leven gaat veranderen. Je gaat beter voor jezelf en voor  je lichaam zorgen, omdat je het beste voor jezelf wil.  Vanuit een krachtig lichaam en een krachtige geest kan alles gebeuren.

Dat is de reden waarom ik ondanks dat ik soms vermoeid ben op de mat ga staan.

Yoga is naast Reiki een vaste prioriteit in mijn leven  geworden.

Zo is het voor mij mogelijk geworden om gelukkig en tevreden te zijn, m’n praktijk op te starten en andere mensen te helpen op hun pad. En wat voor mij ook heel belangrijk is, is om een moeder te zijn die met aandacht voor haar kind aanwezig is.

 

Ademoefening en korte REIKI zelfbehandeling

Korte ademoefening

Ga rustig zitten of liggen. Probeer je rug zo recht mogelijk te houden.

Leg je handen op je buik. Zo kun je de oefening  nog beter voelen.

Hal nu diep adem via je neus– je buik wordt nu bol, je buik gaat omhoog.

adem nu lang en rustig uit via je mond.

Houd de adem even vast en begin dan weer met de inademing.

Herhaal dit min. 3 á 5 keer. Je zult direct merken dat je je gelijk een stuk rustiger voelt.

 

Als je dit in je dagelijks leven inbouwt, zal je je minder gehaast voelen. Je komt zo meer in het HIER en NU.

Je kan de ademoefening ook prima combineren met de Reiki zelfbehandeling.

Zo kan je eenvoudig  je innerlijke batterij weer opladen.

 Reiki handposities voor zelfbehandeling

Laat je handen bij elk positie voor ca. 3 minute liggen. Adem rustig en diep in je buik en ontspan.

Zelfbehandeling hoofd:

  • je begint met je handen op de ogen
  • vervolgens op de wangen met de duimen vlak onder de oren
  • en eindigt op de achterzijde van je hoofd 

Zelfbehandeling voorzijden lichaam:

  • je begint met de handen op je keel (je handen zo houden dat je nog rustig door kan ademen)
  • je gaat verder met je handen op het hart – borstbeen
  • op de onderste ribben (onder de borsten)
  • op het midden van de buik
  • op bekken of onderbuik
  • handen midden boven bekken, zonder aanraking van de geslachtsorganen
  • voorzijden van beide knieën
  • beide enkels omvatten
  • handen op de onderkant van beide voeten

Blijf nog even rustig liggen nadat je de zelfbehandeling hebt afgerond. Adem nog even rustig in en uit en ga dan door met je dag.

Ik doe deze behandeling meestal vlak voor dat ik ga slapen.

Zo ervaar ik gelijk een goede nachtrust.

Probeer het eens en geniet ervan.

 

Geef een reactie